Heb je een klacht?

Bij Carins doen we er alles aan om te zorgen dat je snel weer zelfstandig je eigen weg kunt vinden. Dat doen we met goede dienstverlening en met aandacht en vriendelijkheid. Toch kunnen we nooit helemaal voorkomen dat er zaken voorvallen waarover je niet tevreden bent.

Heb je een vervelende ervaring met Carins? Vind je dat je beter behandeld had kunnen worden door Carins? Bijvoorbeeld omdat je geen antwoord krijgt op een brief of e-mail? Of omdat een medewerker onbeleefd is? Zo'n situatie geeft irritatie, stress en kost tijd. Je kunt hierover een klacht indienen. Carins sluit aan bij de klachtenregeling van de gemeente Smallingerland. Je kunt je klacht ook via e-mail, een brief, aan de balie of telefonisch aan Carins doorgeven. We proberen binnen een week contact met je op te nemen.

Klacht indienen (smallingerland.nl)

Klacht indienen voor anderen

Dien je een klacht in voor iemand anders? Stuur de toestemming met naam, adres en handtekening van deze persoon mee met de klacht. Dient je een klacht in namens een groep? Stuur dan de toestemming mee met een lijst met namen, adressen en handtekeningen van iedereen voor wie je de klacht indient.

Passende aanpak

Het uitgangspunt is dat we met elkaar in gesprek gaan over je klacht. Dat kan telefonisch of bij Carins. Een klachtencoördinator of onafhankelijke mediator kan helpen met een oplossing voor je klacht. In de folder Bemiddeling en mediation (pdf) lees je hoe dat werkt.

Klachtencommissie

Soms lukt het niet om in gesprek tot een oplossing te komen. Dan legt de gemeente de klacht voor aan een onafhankelijke commissie. Je krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting. De commissie adviseert de gemeente over je klacht. Na het advies van de onafhankelijke commissie, neemt de gemeente een besluit over je klacht.

Niet tevreden over klachtafhandeling

Ben je niet tevreden over de manier waarop je klacht is afgehandeld, dan kun je terecht bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman neemt je klacht alleen in behandeling als Carins of de gemeente jouw klacht al behandeld heeft.

Meer informatie

Een overzicht van de bezwaren en klachten van 2022 vind je in het Jaarverslag bezwaren en klachten 2022 (pdf)